2.1 Wanden plaatsen.
- Details
- Categorie: 02 Ontwerpen in oppervlakten
- Gepubliceerd: maandag 26 februari 2018 19:25
- Geschreven door Super User
- Hits: 6142
Zorg er voor dat een plattegrond view actief is.
Standaard zijn er in de template van een project wanden opgenomen. Deze kunnen worden geplaatst door in de Desig Bar onderdeel Basics te selecteren en daarna wall te kiezen.
In de Type Selector kan je nu een keuze maken welke wand je wilt plaatsen. Kies Basic Wall : Generic - 300mm
De Options Bar wordt direct aangepast aan het plaats commando. Standaard is de pen actief en kunnen we direct de wand gaan tekenen. Maar voordat je dat gaat doen kijken we eerst nog even wat de Option Bar nog meer te bieden heeft.
- Met muispijl kan je lijnen selecteren die gebruikt worden om de wand overheen te plaatsen
- met het 3D huisje kan je vlakken selecteren waar overheen deze wordt geprojecteerd.
- Height: staat nu op unconnected. Hier kan je een level selecteren. De hoogte van de wand gaat dan met de level mee.
- Het getal 8000 is de hoogte als deze op unconnected staat.
- Loc Line: is de plaatsingslijn van de wand. Je kan deze op verschillende posities instellen die bewaard blijven bij de plaatsing. Als de buitenmaten van je gebouw hard zijn zet je de Loc Line op Finish Fase Exterior. Maar het mooie is dat je de Loc Line voor iedere plaatsing kan aanpassen zonder dat de wand verschuift!
- Het vinkje Chain heeft als effect dat je de wand als een doorgaande lijn plaatst i.p.v. losse stukken.
- nu komen er drie knopjes in beeld die de geometrische vorm van de wand bepalen. Standaard is de rechte lijn actief. Het enige dat niet kan is een parabolische wand. Deze kan je echter wel maken door eerst een massa te maken waarop je met het 3D huisje de wand op projecteert.
- Offset: Is de verplaatsing van de wand t.o.v. de plaatsingslijn.
- Radius: Als je deze optie inschakelt worden de hoeken tussen de wanden afgerond met de gekozen straal
Tijd om een wand te plaatsen. Met de gekozen lijn plaatsen we de buitenwanden van ons gebouw. Kies de gewenste Loc Line en Connectiehoogte. Ik kies voor Finish fase exterior en level 2 voor de connectiehoogte.
Plaats het eerste punt en beweeg je muis in de richting van het tweede punt.
Wat opvalt is dat er direct een lengtemaat in beeld komt. Je kan nu zonder te klikken het tweede punt numeriek invoeren. Begin gewoon met het intikken van je maat.
Maak zo de volledige omtrek.
Zelf maak een schuine punt aan het gebouw. De hoek kan je gemakkelijk na het plaatsen wijzigen. Klik de muur aan en daarna de hoek en je kan deze aanpassen.
Om de hoeken op dezelfde lijn te krijgen plaats ik tijdelijk een Ref Plane. Deze heeft een tijdelijke functie, na gebruik wis ik deze weer. Later zullen we zien dat Ref Planes een belangrijke rol spelen in Revit.
Nu selecteer ik de onderste schuine wand. Met commando Move verplaats ik deze naar de Ref Plane.
Move gaat van punt tot punt. Klik eerst het hoekpunt van de wand en beweeg de muis in de juiste richting.
Tip!: Als je er zeker van wilt zijn dat de verplaatsing horizontaal of verticaal gaat druk je op de Shift toets
Revit zal automatisch het snijpunt vinden met de Ref PLane. Deze wordt weergegeven als een kruisje.
Tip!: Als Revit eerst een andere mogelijkheid voorstelt dan kan je naar een andere mogelijkheid door op de Tab toets te klikken.
Nu moeten de wanden nog op elkaar worden aangesloten. Hier zullen we het Trim commando voor gebruiken.
Klik vervolgens op de wanddelen die moeten blijven staan. Dit klikt wat cryptisch maar je komt er vanzelf achter wat ik bedoel. Probeer het maar eens met twee wanden waarvan één voorbij de andere loopt (T)
Maak nu zelf een indeling met de wand Basic Wall : Interior - Blockwork 100. Het is verstandig om nu de Loc Line op center te plaatsen.
Als je de posities van wanden wilt aanpassen selecteer je de wand. Er komen dan maatvoeringen in beeld. Als je op een maat klikt kan je deze aanpassen aan de gewenste waarde.
Tip!: als de maat begint met een "=" dan kan je een formule invoeren. Bijvoorbeeld: =1000+2340. Revit zal dan de juiste maat berekenen.