3.12 Wanden op verdieping en trapgat
- Details
- Categorie: 03 Eenvoudig modelleren
- Gepubliceerd: maandag 26 februari 2018 20:21
- Geschreven door Super User
- Hits: 3752
Het gebouwtje begint al aardig vorm te krijgen. Ga nu op de verdieping de tussenwanden plaatsen. Verzin zelf een indeling maar hou rekening met een trapgat en balustrade naar de vide van de woonkamer.
Let er ook op dat de Height tijdens het plaatsen is ingesteld op de 2e verdieping.
Op deze wijze is de wand onder aan de 1e verd. en boven aan 2e verd. gekoppeld. Als je later de verdiepingshoogte aanpast gaan de wanden vanzelf mee.
In de bovenstaande afbeelding zijn de wanden van de begane grond te zien. Dit is heel handig om de wanden van de verdieping daarmee uit te lijnen. Om dit voor elkaar te krijgen ga je naar de Properties Dialoog van de 1e verdieping. Klik op 1e verdieping en daarna op het aangegeven knopje. Met dit knopje kan je altijd de Propeties opvragen van het geselecteerde element of onderdeel.
In de Properties Dialoog selecteer je de plattegrond die je als onderlegger zichtbaar wilt hebben. Nu is dat de Begane Grond.
Als je de wanden getekend hebt staan ze in de doorsnede door de 2e verd. vloer heen. Je kan dit voor alle wanden aanpassen door even de vloer te Editen en weer te sluiten zie 3.04 Vloeren Het is ook mogelijk de aansluiting handmatig aan te passen Selecteer de wand en klik op de knop Attach.
Selecteer nu het object waaraan de wand gekoppeld moet worden de 2e verd. vloer.
Nu is het tijd om een trapopening te maken in de vloer. Hoewel we nog geen trap hebben gemaakt is dit prima mogenlijk. De afmetingen van het trapgat kunnen achteraf makkelijk worden aan gepast.
Er zijn twee mogelijkheden om een verticale opening te maken. Als je een Shaft Opening gebruikt maak je een gat dat over verschillende verdiepingen exact doorloopt. Heel geschikt voor een liftschacht. In dit huisje komt de opening alleen in de 1e verdiepingsvloer en gebruik je nu Vertical Opening.
Selecteer de 1e verd. vloer (vergeet niet je kan met de Tab toets door je selectie heen stappen)
Teken vervolgens ongeveer de gewenste openen. Dit gaat weer met exact dezelfde set gereedschap als bij het maken van een vloer. (Sketch mode)
Sluit de sketchmode af met Finish Sketch. De opening wordt gemaakt.
In de doorsnede is deze nu zichtbaar.
De volgende stap is nu om een trap te maken.