4.04 Dakpannen
- Details
- Categorie: 04 Renderingen maken
- Gepubliceerd: dinsdag 27 februari 2018 18:38
- Geschreven door Super User
- Hits: 4831
Om het model te voorzien van een dakpan arcering is het noodzakelijk om de materiaaldefinitie van het dak de arcering en de textuur te wijzigen. Hier heb ik al een aantal log's over geschreven.
6 Nokvorst op hoekkeper 2 variant
Als je in de materiaaldefinitie onder het tabblad Rendere Appearance een basis materieel gaat kiezen dan kan je gebruik maken van "Spanish Tile Red" als basis voor een hollandse dakpan. De bitmaps kan je ophalen van de site die in de log staat vermeld. Wijzig deze bitmaps naar jpg bestanden. Let er op dat je deze bestanden opslaat in een een map waarin ook andere bitmaps staan of voeg een extra zoekpad toe. Settings, Options. Tabblad Rendering.
Vervang de bitmap voor je eigen dakpan.
Selecteer bijvoorbeeld POT401rood.jpg De verschaling kan je invoering in het omcirkelde vakje
Schakel de bump uit.
Met het modelarcering komt de shading er zo uit te zien.
Na rendering zo.
Doordat er geen Bump is toegevoegd wordt het een beetje vlak. Een bump is niets anders dan een plaatje met kleur van wit tot zwart. Hierdoor wordt bepaald wat lager op hoger zit, wit is hoog, zwart is laag. Daarom zelf maar een plaatje aangemaakt met het volgende resultaat. Ook heb ik het originele plaatje donkerder gemaakt.
Gebruikte bitmap voor de dakpan.
Gebruikte Bump voor de dakpan.
Fragment rendering met bump.